Nieuwe regels voor servicekosten verhuur woonruimte?

Servicekosten in huurcontracten zijn vaak onderwerp van discussie. Recentelijk heeft de regering een wetsvoorstel ingediend om de regels rond servicekosten te moderniseren. Het doel van de beoogde herziening is om huurders van woonruimte beter te beschermen tegen ten onrechte in rekening gebrachte servicekosten en de transparantie te vergroten. Maar wat houdt dit wetsvoorstel precies in en wat zijn de (juridische) gevolgen voor zowel huurders als verhuurders?

Wat zijn servicekosten?

Servicekosten zijn kosten die verhuurders aan huurders doorberekenen voor diensten en leveringen naast de kale huurprijs. Bijvoorbeeld de kosten voor schoonmaak of onderhoud van gemeenschappelijke ruimtes en energiekosten. Volgens de huidige regelgeving moeten verhuurders jaarlijks een afrekening van de servicekosten aan huurders verstrekken. Een tekortkoming in de bestaande wetgeving is echter dat deze weinig concrete richtlijnen biedt over wat wel of niet in rekening mag worden gebracht en hoe de kosten moeten worden gespecificeerd.

Inhoud van het wetsvoorstel

Het wetsvoorstel modernisering servicekosten introduceert een aantal belangrijke wijzigingen.
Zo voorziet het in een limitatieve lijst van wat als servicekosten mag worden doorberekend.
Hiermee wordt voorkomen dat verhuurders willekeurige kostenposten aan huurders kunnen opleggen. Ook voorziet het wetsvoorstel voor bepaalde servicekosten in vaste formules of berekeningen.

Indien het wetsvoorstel wordt aangenomen, zal bovendien duidelijker in de wet worden vermeld dat servicekosten daadwerkelijk gemaakte kosten zijn die in verhouding moeten staan tot de geleverde service. Er mag door de verhuurder dus geen winst op worden gemaakt.

Ook wil het wetsvoorstel de toetsingsmogelijkheden van de Huurcommissie uitbreiden, zodat de Huurcommissie het voorschotbedrag van alle servicekosten kan beoordelen in plaats van alleen het voorschotbedrag voor nutsvoorzieningen met een individuele meter, zoals nu het geval is. Indien de verhuurder niet tijdig een jaarafrekening verstuurt aan de huurder, kan de Huurcommissie bovendien de jaarafrekening vaststellen op basis van normbedragen.

Juridische gevolgen voor huurder en verhuurder

Het wetsvoorstel beoogt meer duidelijkheid te bieden aan huurders en verhuurders, waardoor het aantal conflicten over servicekosten naar verwachting af zal nemen. De praktijk zal moeten uitwijzen hoe effectief de beoogde maatregelen daadwerkelijk zullen zijn. Ondanks de voorgestelde lijst van servicekosten blijft de interpretatie van sommige posten mogelijk voor discussie vatbaar. Indien de nieuwe regelgeving daadwekelijk van kracht zal gaan, kan dit bovendien betekenen dat verhuurders sommige kosten niet langer kunnen doorbelasten. Met name in het hogere segment worden momenteel luxe voorzieningen aangeboden zoals bijvoorbeeld sportschoolfaciliteiten en beveiligde parkeerplaatsen. Indien de daarmee gepaard gaande kosten niet langer als servicekosten doorbelast zouden mogen worden aan de huurders, zullen verhuurders dergelijke dienstverlening waarschijnlijk niet langer meer (kunnen) aanbieden. Op dit moment is echter nog niet duidelijk welke diensten en leveringen worden opgenomen in de limitatieve lijst.

Overgangsrecht

Hoewel het wetsvoorstel nog door de Tweede en Eerste Kamer goedgekeurd dient te worden, is de verwachting dat de nieuwe regelgeving over servicekosten al in 2025 in werking zullen treden. De wetswijziging zal in dat geval alleen gaan gelden voor huurovereenkomsten voor woonruimte die worden gesloten na de inwerkingtreding van de nieuwe wet. Voor lopende huurovereenkomsten blijft de huidige regelgeving gelden.

Imke Vorbach