Consumentenrecht

Consumenten hebben er vaak geen weet van, maar er bestaan veel wettelijke regels die speciaal bedoeld zijn om de consument te beschermen. Dat heeft te maken met het feit dat de consument bij het sluiten van een overeenkomst met een professionele partij vaak de zwakkere partij is. Deze speciale regels zijn van toepassing op veel overeenkomsten die consumenten sluiten, zoals koop op afstand (denk aan online-winkelen), colportage, het afsluiten van een energie- of telefoonabonnement, verzekeringen en het boeken van een vakantie. Wij staan consumenten in de eerste plaats bij om hen ervan bewust te maken dat zij vaak meer rechten hebben dan zij zelf denken. Wij adviseren u graag en daar waar nodig zullen wij ons hard maken om uw recht te halen.

Wat is een consument?

Een consument is iemand die een overeenkomst sluit en daarbij niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Consumenten hebben in de praktijk veelal niet de mogelijkheid om te onderhandelen over de inhoud van de gesloten overeenkomst. Om de consument te beschermen tegen al te onredelijke voorwaarden in de gesloten overeenkomst, zijn voor een aantal overeenkomsten die frequent door consumenten worden gesloten (zoals koop in de winkel, koop op internet, reizen, eenvoudige diensten, financiële diensten) dwingende regels vastgesteld. Indien toch van die regels wordt afgeweken, kan de consument door een enkele mededeling aan de verkoper of dienstverlener een dergelijke afwijking ongedaan maken of 'vernietigen'. De regels die de consument moeten beschermen, worden ook wel aangeduid als consumentenrecht.