Garantie, Reparatie of Geld terug
Als u als consument een product koopt, bepaalt de wet dat dit product aan de overeenkomst moet beantwoorden. Een product is niet goed als het niet biedt wat u ervan mag verwachten. Als u het product niet via bijvoorbeeld een webshop heeft gekocht en er geen sprake is van een herroepingsrecht/bedenktijd, of als de fabrieksgarantie of winkeliersgarantie is verstreken, wil dit nog niet zeggen dat u met lege handen staat. Er bestaat geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Afhankelijk van het product geldt wel dat een product zo lang moet kunnen meegaan als u ervan mag verwachten. Dat kan voor elk product anders zijn. De te verwachten gebruiksduur is ook afhankelijk van de aard van het product (kocht u het nieuw of tweedehands), de informatie die u bij de koop is verstrekt, wat is de normale gebruiksduur van het product?
Als een product niet biedt wat u ervan mag verwachten, bereiken ons vaak vragen over de mogelijkheden die u als consument heeft.
Vragen zoals:
- heb ik recht op gratis reparatie of een vervangend product?
- moet ik een tegoedbon accepteren?
- wanneer kan ik de koopovereenkomst beëindigen?
- ben ik verplicht tot bijbetaling?
- binnen welke termijn moet ik bij de verkoper klagen?
- wat moet ik doen als de verkoper stelt dat ik het product zelf kapot heb gemaakt?
Wij zijn u graag van dienst als u één van deze vragen of een andere vraag op het gebied van het consumentenrecht heeft.